Een dagje op stap met WerV collega Emma van Schaik

Beste lezers,

Vandaag mag ik jullie een dagje meenemen in mijn werk.

Mijn naam is Emma van Schaik en ik ben 22 jaar oud. Ik werk nu ongeveer 2 jaar bij WerV. Ik werk voor de Sociale Activatie en Herstel groepen in de Pol en in het Anker. Vanuit de gemeente Zwolle hebben we de subsidieregeling Sociale Activatie en Herstel gekregen. Deze subsidieregeling heeft als doel om activiteiten aan te bieden vanuit een algemene voorziening. We geven een mogelijkheid om zo zelfstandig mogelijk sociale contacten op te doen of tot een zinvolle dag invulling te komen voor mensen met bijvoorbeeld psychische klachten. We proberen hun zelfredzaamheid te versterken, activiteiten aan te bieden om herstel te bevorderen en te ondersteunen bij sociale contacten/dag invulling. Elke dag is voor mij anders en dat maakt mij werk erg leuk. Hiernaast doe ik de deeltijd opleiding Social Work aan de Hogeschool Windesheim.

De donderdagen ben ik te vinden in het Anker (Westenholte). In de ochtend geven we de activiteiten Creatief en Schrijven. We starten met een inloop van 09:00 uur tot 09:30 uur met koffie en thee. In dit half uurtje wachten we op de deelnemers die we verwachten en kletsen we bijvoorbeeld hoe het gaat en wat we deze week hebben gedaan. We proberen het zo laagdrempelig mogelijk te maken, zodat het voor de mensen toegankelijk is om aan te sluiten bij de activiteiten. De activiteiten begeleiden doen we samen met vrijwilligers en stagiaires. Als het 09:30 uur is gaan we beginnen met de activiteiten. De deelnemers die komen voor de activiteit Schrijven gaan met de stagiaire (voormalige vrijwilliger) mee naar een andere ruimte. De stagiaire heeft een programma gemaakt wat de groep elke week gaat doen, bijvoorbeeld schrijven over verschillende onderwerpen ‘Wat is jou plek’ en het experimenteren met schrijfvormen.

De deelnemers voor creatief begeleid ik samen met een andere stagiaire. Samen halen we de materialen dat we nodig hebben. Om de 4 weken proberen we een nieuw creatief aanbod aan te bieden, zodat de deelnemers nieuwe creaties maken die ze thuis niet zo snel zouden doen. De activiteit is een hulpmiddel om met de deelnemers in contact te komen. Tijdens de activiteit is er ruimte voor mij om met de deelnemers individuele gesprekjes, intake gesprekken en evaluatie gesprekken te hebben. De activiteiten duren tot 11:30 uur. De deelnemers van Schrijven komen weer terug bij ons zitten en samen drinken we nog een kopje koffie of thee. Rond 12:00 uur gaat iedereen weer richting huis.

Van 12:00 uur tot 13:00 uur hebben we pauze.

Rond 12:45 uur komt er nog een extra collega om ons te ondersteunen. In de middag hebben we de activiteit Spelletjes spelen. We hebben weer een inloop van 13:00 uur tot 13:30 uur met koffie en thee. Als de deelnemers er zijn halen we de spelletjes op uit de kast. Sommige deelnemers vinden spelletjes spelen zo leuk dat ze hun eigen nieuwe spellen meenemen om deze met de groep te spelen. Deze middag heb ik ook de tijd om met deelnemers in gesprek te gaan en mijn mail weg te werken. Rond 16:00 uur is de activiteit afgelopen en gaan de deelnemers weer naar huis. Samen met collega’s en stagiaires bespreken we de dag door en wat ons eventueel is opgevallen. Deze gegevens rapporteren we om zo de voortgang te volgen. Rond 17:00 uur gaan we weer richting huis en zit mijn werk dag erop.